سبک زندگی اسلامی

مرجع احادیث تصویری طب اسلامی و سبک زندگی

سبک زندگی اسلامی

مرجع احادیث تصویری طب اسلامی و سبک زندگی

🔵 کانال تلگرام :
T.me/islamiclifestyle_ir

🔶 اینستاگرام :
Instagram.com/islamiclifestyle_ir

ارتباط با ما در تلگرام👇
t.me/montazar_12

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

داروی امام رضا،داروی جامع،جامع رضوی،داروی جامع امام رضا علیه السلام،ترکیبات داروی جامع،خواص داروی جامع،طرز تهیه داروی جامع،کاربرد داروی جامع،احادیث داروی جامع،روایات داروی جامع


داروی امام رضا،داروی جامع،جامع رضوی،داروی جامع امام رضا علیه السلام،ترکیبات داروی جامع،خواص داروی جامع،طرز تهیه داروی جامع،کاربرد داروی جامع،احادیث داروی جامع،روایات داروی جامع


راهنمای کامل داروی جامع امام رضا علیه‌السلام (مرکب 5)

» شامل احادیث، طرز تهیه، کاربرد و طرز استفاده برای هر بیماری «


50صفحه با طراحی و گرافیک جذاب و زیبا


دانلود به صورت PDF 



داروی امام رضا،داروی جامع،جامع رضوی،داروی جامع امام رضا علیه السلام،ترکیبات داروی جامع،خواص داروی جامع،طرز تهیه داروی جامع،کاربرد داروی جامع،احادیث داروی جامع،روایات داروی جامع

سرایت بیماری،سرایت،سرایت وجود ندارد،العدوی لیست بحق،لا عدوی،سرایت بیماری از خرافات جاهلیت،اولی را چه کسی سرایت داد،سرایت در طب اسلامی،سرایت بیماری در روایات،احادیث سرایت بیماری

سرایت بیماری،سرایت،سرایت وجود ندارد،العدوی لیست بحق،لا عدوی،سرایت بیماری از خرافات جاهلیت،اولی را چه کسی سرایت داد،سرایت در طب اسلامی،سرایت بیماری در روایات،احادیث سرایت بیماری


سرایت بیماری،سرایت،سرایت وجود ندارد،العدوی لیست بحق،لا عدوی،سرایت بیماری از خرافات جاهلیت،اولی را چه کسی سرایت داد،سرایت در طب اسلامی،سرایت بیماری در روایات،احادیث سرایت بیماری

سرایت بیماری،سرایت،سرایت وجود ندارد،العدوی لیست بحق،لا عدوی،سرایت بیماری از خرافات جاهلیت،اولی را چه کسی سرایت داد،سرایت در طب اسلامی،سرایت بیماری در روایات،احادیث سرایت بیماری


👈محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ أَخْبَرَنَا النَّضْرُ بْنُ قِرْوَاشٍ الْجَمَّالُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الْجِمَالِ یَکُونُ بِهَا الْجَرَبُ أَعْزِلُهَا مِنْ إِبِلِی مَخَافَةَ أَنْ یُعْدِیَهَا جَرَبُهَا وَ الدَّابَّةُ رُبَّمَا صَفَرْتُ‏ لَهَا حَتَّى تَشْرَبَ الْمَاءَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَعْرَابِیّاً أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أُصِیبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْیَسِیرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَکْرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ یُعْدِیَ ذَلِکَ الْجَرَبُ إِبِلِی وَ غَنَمِی فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا أَعْرَابِیُّ فَمَنْ‏ أَعْدَى‏ الْأَوَّلَ‏ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا عَدْوَى وَ لَا طِیَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ یَوْماً إِلَى اللَّیْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّکَاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْکٍ وَ لَا یُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاک‏

نضر بن قرواش شتردارمى‌گوید:از امام صادق(ع) پرسیدم که شترانى به بیمارى گرى مبتلا شده‌اند و من از ترس آنکه به حیوانات دیگر سرایت نکند آن‌ها را از شتران دیگرم جدا کرده‌ام ... حضرت فرمودند: مردى عرب نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: گاهى من گوسفند و گاو و شترى را که به گرى مبتلا شده‌اند به قیمت اندک به دست مى‌آورم ولى از ترس اینکه گرى آنها به دیگر شتران و گوسفندانم سرایت کند از خریدن آنها نگران و ناراحتم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اى مرد عرب! (اگر اینگونه باشد) اولین بار چه کسی سرایت داد؟ سپس پیامبر (ص) فرمودند: نه سرایت وجود دارد،نه فال بد،نه فال پرنده شب، نه سوت زدن، نه شیرخوارگی بعد از فصال و از شیر گرفتن، نه تعرّب و جاهلیت بعد از هجرت و ایمان، نه‌روزه سکوت از روز تا شب، نه طلاق قبل از ازدواج، نه آزادی پیش از بردگی و نه یتیمی بعد از بلوغ [در اسلام تشریع نشده است]

📗 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏8،ص196
📕 وسائل الشیعة،ج‏11،ص506
📘 بحار الأنوار (ط – بیروت)،ج55،ص318


👈الْعَیْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّیَرَةُ لَیْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَیْسَتْ بِحَقٍّ؛ وَ الطِّیبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّکُوبُ نُشْرَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ.
چشم زخم حقیقت دارد و رقیه حقیقت دارد و سِحر حقیقت دارد و فال حقیقت دارد. فال بد زدن حقیقت ندارد. سرایت بیمارى حقیقت ندارد. بوى خوش نشاط آور و بهبود دهنده است و عسل نشاط آور و بهبود دهنده است و سوارى نشاط آور و بهبود دهنده است و نگاه کردن به سبزه نشاط آور و بهبود دهنده است.

📚 نهج البلاغه،حکمت 400

🔸 رقیه به معنای دعا و تسکین دادن و مستقر شدن و بالا رفتن است.رقیه یک محدودیتی دارد. اولا اینکه رقیه باید شناخته شده باشد. محدودیت دوم این است که رقیه برای بیماری های خاص است. در روایات ذکر شده است که رقیه برای همه بیماری ها نیست. رقیه خوانی یک هنر است که در زمان پیامبر (ص) و قبل از آن بوده است و کار هرکسی نبوده است. شاید هنر آن در قدرت انشاء و استفاده از کلمات مناسب و صحبت کردن با بیماری یا علل و اسباب آن باشد. در زمان جاهلیت رقیه به زمان عبری یا عربی قدیم یا به زبان هندی بوده است به همین جهت مردم و حتی خود خواننده معنای آن را نمی‌دانست. به همین جهت پیامبر فرمود اگر معنای رقیه را نمی‌دانید آن را نخوانید چون مضمون بیشتر آن ها شرک بوده است. مثلا در آن ها کمک گرفتن از بت ها و ماه و آفتاب بوده است.

🔹 فال سخن یا حادثه اى که آن را به فال نیک مى گیرند، فال نیک.

🔸نشره اموری است که انسان را دل‌خوش می‌کند و از غم رها می‌کند و باعث انبساط نفس می‌شود.نشره نوعی رقیه و علاج است. با نشره کسی که از ناحیه جن آسیب دیده است را درمان می‌کنند و به اسم نشره نامیده شده است چون به وسیله این دعا بیماری شخص که با استخوان های او مخلوط شده است را بهبود می‌دهد.(لسان العرب،ج5،ص209)


👈و بِإِسْنَادِهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا عَدْوَى‏ وَ لَا طِیَرَةَ وَ لَا هَامَ وَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَ الْفَالُ حَقٌّ.
سرایت وجود ندارد و فال بد وجود ندارد و هام وجود ندارد و چشم زخم حقیقت دارد و فال نیک حقیقت دارد.

📔 الجعفریات (الأشعثیات)،ص168
📙 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج8،ص120 و ص278

🔺 گفته اند هام پرنده‌ای است مشهور شبیه به جغد یا خود جغد. برخی گفته اند عرب معتقد بودند که وقتی کسی کشته شود استخوان‌هایش تبدیل به هامه می‌شود و پرواز در می‌آید و فریاد می‌کشد تا آنکه انتقام خود را بگیرد، و شاید برخی معتقد بودند که روح مرده تبدیل به آن پرنده می‌شود. و یا برخی دیگر معتقدند هام همان پرنده‌ی معروف (جغد) است، اما آنان این پرنده را نحس می‌دانستند و اگر بر خانه‌ی آن‌ها می‌نشست و آواز می‌خواند می‌گفتند ناله‌ی مرگ است و معتقد بودند این دلیل نزدیکی اجل اوست، که بدون شک همه‌ی این‌ها باطل است.


👈 و عَنْهُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لاَ عَدْوَى وَ لاَ طِیَرَةَ وَ لاَ هَامَ وَ اَلْعَیْنُ حَقٌّ وَ اَلْفَأْلُ حَقٌّ فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُکُمْ إِلَى إِنْسَانٍ أَوْ دَابَّةٍ أَوْ إِلَى شَیْءٍ حَسَنٍ فَأَعْجَبَهُ فَلْیَقُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهُ لاَ یَضُرُّهُ عَیْنُهُ.

سرایت وجود ندارد و فال بد وجود ندارد و هام وجود ندارد و چشم زخم حقیقت دارد و فال نیک حقیقت دارد.و زمانی که یکی از شما انسان یا جنبنده یا چیزی دید و خوشش آمد (شگفت زده شد) باید بگوید : آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تا چشمش به آن ضرر نرساند.

📒 دعائم الإسلام،ج2،ص141
📘بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج60،ص18



👈 أنَّهُ صلی الله علیه و آله أَکَلَ مَعَ الْمَجْذُومِ فَقَالَ آکُلُ ثِقَةً بِاللَّهِ وَ تَوَکُّلًا عَلَیْهِ. وَ مِنْ طُرُقِهِمْ أَیْضاً: أَنَّ امْرَأَةً سَأَلَتْ بَعْضَ أَزْوَاجِهِ صلی الله علیه و آله عَنِ الْفِرَارِ مِنَ الْمَجْذُومِ فَقَالَتْ کَلَّا وَ اللَّهِ وَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لا عَدْوَی وَ قَدْ کَانَ لَنَا مَوْلًی أَصَابَهُ ذَلِکَ وَ کَانَ یَأْکُلُ فِی صِحَافِی وَ یَشْرَبُ مِنْ قِدَاحِی وَ یَنَامُ عَلَی فِرَاشِی.

پیامبر(ص) با جذامی هم کاسه شد و فرمود: با توکل بر خدا و اعتماد بر او، بخور.
و باز آورده اند که: زنی از همسران آن حضرت درباره گریز از جذامی پرسش کرد و او جواب داد: نه، به خدا سوگند هرگز، و رسول خدا (ص) فرموده: سرایت وجود ندارد. و ما یک خدمتکار داشتیم که دچار آن شد و در کاسه من غذا می‌خورد و از ظرف آبم می‌نوشید و بر بسترم می‌خوابید.

📘بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج72،ص131


سرایت بیماری از شخصی به شخص دیگر از خرافات جاهلیت و ساخته و پرداخته رمال ها بوده و جادوگران که پیامبر (ص) و حضرت علی(ع) سعی داشتند این موارد خرافی را از برخی مسائلی که حقیقت دارند تفکیک کنند.
انسان که از ابتدا از تعالیم انبیاء و وحی فاصله گرفت و صرفا تجربه و دیدن و عقل ناقص خود را وسیله فهم پدیده ها در عالم کرد وقتی می‌بیند بیماری مثل وبا زیاد می شود تصور می کند افرادی مبتلا شده اند و باید از آنها فرار کرد تا به بیماری دچار نشوند درحالی که بیماری هایی مثل وبا و ...که به اعتقاد مردم مسری هستند را خداوند در یک شب و یک زمان نازل می کند و با آب یا هوا مخلوط می شود و هرکس از آن آب بنوشد مبتلا می شود.
چنانچه امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه در دعای بر دشمن می‌فرماید:

👈«اللهم وامزج میاههم بالوباء»
«پروردگارا ! آب‌هایشان را با وبا مخلوط کن».
📚صحیفه سجادیه،ص۱۴۶

اما انسان از ابتدا چون علت اصلی را درک نکرد،تصور کرد هنگامی که کسی زودتر به بیماری مبتلا شد باید از او فرار کرد زیرا از بیماری از او سرایت می کند!
پیامبر این دیدگاه خرافی را مورد نقد قرار قرار داده و سوال می کنند اگر اینگونه و سرایت وجود داشته باشد، پس اولین نفر از کجا مبتلا شد؟لذا نفر اول به هر روش و از هرجا که مبتلا شده باشد ،نفر دوم و نفرات بعدی نیز به همین طریق مبتلا می شوند و سرایتی در کار نیست.

متاسفانه این باور خرافی در پزشکی امروز هم پذیرفته شده و هرگاه کسی بیمار می شود ترس و وحشت ایجاد می کنند که بیماری مسری است و همه مبتلا خواهد شد.هرچند از این باور خرافی هم سوء استفاده های زیادی برای ایجاد رعب در مردم و در نتیجه فروش انواع واکسن و سایر مقاصد سیاسی و اقتصادی و ...می شود.

از طرفی به روش های علمی تجربی مدرن استناد می کنند که میکروب و ویروس می تواند به بدن منتقل شود و باعث بیماری شود.این هم توجیه معقولی نیست و با واقعیت فاصله دارد؛ زیرا در محیط اطراف ما هزاران میکروب و ویروس وجود دارد و روزانه هزاران ویروس و میکروب از محیط به داخل بدن منتقل می‌شود.اگر قرار بود صِرف ورود ویروس به بدن موجب ابتلا شود، روزانه باید به هزاران بیماری مبتلا می شدیم.
از طرفی اگر سرایت حقیقت داشت هرچقدر هم محیط را ایزوله کنیم و هرچقدر هم ضد عفونی کنیم و هر چقدر هم خود را قرنطینه کنیم باز  ویروس از طرق مختلف جمله هوا،آب،غذا و ...وارد بدن ما خواهد شد.
اصولاً ما نمیتوانیم کل عالم را ضدعفونی و عاری از ویروس و میکروب کنیم.لذا باید ساختار و خلقت این جهان را بپذیریم و به جنگ طبیعت و خلقت نریم و از سوی دیگر با رعایت دستورات اسلامی که موجب تقویت بدن و سیستم ایمنی می شود را اجرا کنیم تا بدن به صورت خودکار وظایفش را انجام دهد و اینگونه نیست که خداوند ما را خلق کرده و در بین میلیارد ها ویروس و میکروب و شیطان وحشی بی دفاع رها کرده باشد.

هرچند مبارزه با خرافات و رسوم جاهلیت مانند اعتقاد به سرایت بسیار دشوار بوده حتی حضرت صاحب الزمان (عج) نیز دچار مشقت و زحمت بسیاری خواهند شد :

👈عن أبی حمزة الثمالی: سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول: «إنّ صاحب هذا الأمر لو قد ظهر، لقی من الناس مثل ما لقی رسول الله [وأکثر]».

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام کند، بیش از آن چه پیامبر (صلّی الله علیه وآله) از جاهلان دوران جاهلیت ناراحتی دید، از جاهلان رنج وناراحتی خواهد دید».

📔الغیبة ،نعمانی، ص ٢٩٧
📘بحار الأنوار، ج ۵٢، ص ٣۶٢
📙بشارة الاسلام، ص ٢٢٢



🔵 کانال تلگرام :
T.me/islamiclifestyle_ir

🔶 اینستاگرام :
Instagram.com/islamiclifestyle_ir