سبک زندگی اسلامی

مرجع احادیث تصویری طب اسلامی و سبک زندگی

سبک زندگی اسلامی

مرجع احادیث تصویری طب اسلامی و سبک زندگی

🔵 کانال تلگرام :
T.me/islamiclifestyle_ir

🔶 اینستاگرام :
Instagram.com/islamiclifestyle_ir

ارتباط با ما در تلگرام👇
t.me/montazar_12

نماز با ماسک،حکم نماز خواندن با ماسک،ماسک،نماز کرونا،دهان بند در نماز؛احادیث ماسک،ماسک در روایات،احکام کرونا،نماز خواندن با ماسک،آداب نماز






👈عنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ اِنْحَرْ» قَالَ اَلنَّحْرُ اَلاِعْتِدَالُ فِی اَلْقِیَامِ أَنْ یُقِیمَ صُلْبَهُ وَ نَحْرَهُ وَ قَالَ لاَ تُکَفِّرْ فَإِنَّمَا یَصْنَعُ ذَلِکَ اَلْمَجُوسُ وَ لاَ تَلَثَّمْ وَ لاَ تَحْتَفِزْ وَ لاَ تُقْعِ عَلَى قَدَمَیْکَ وَ لاَ تَفْتَرِشْ ذِرَاعَیْکَ .

راوى گوید: از امام باقر علیه السّلام پرسیدم: منظور از گفتار خدا که مى‌فرماید:«پس به پروردگارت نماز خوان و نحر کن» چیست‌؟ فرمود: منظور از «نحر»، اعتدال و راست شدن در هنگام ایستادن است که باید پشت خود را راست و مستقیم گیرد.حضرتش فرمود:(در نماز) دست بر دست (یا دست بر سینه) مگذار؛ زیرا این، عملى است که مجوس انجام مى‌دهند. #دهان‌بند (ماسک) بر دهان خود مگذار، اعضاى خود را به یکدیگر متّصل مکن، بر دو پاشنۀ پا منشین و بازوان خویش را بر زمین نگستران.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج3،ص337
📚 تهذیب الأحکام،ج۲،ص۸۴
📚 وسائل الشیعة،ج۵،ص۴۸۹
📚 ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار،ج3،ص552


👈علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا قُمْتَ فِی اَلصَّلاَةِ فَعَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلاَتِکَ فَإِنَّمَا یُحْسَبُ لَکَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ وَ لاَ تَعْبَثْ فِیهَا بِیَدِکَ وَ لاَ بِرَأْسِکَ وَ لاَ بِلِحْیَتِکَ وَ لاَ تُحَدِّثْ نَفْسَکَ وَ لاَ تَتَثَاءَبْ وَ لاَ تَتَمَطَّ وَ لاَ تُکَفِّرْ فَإِنَّمَا یَفْعَلُ ذَلِکَ اَلْمَجُوسُ وَ لاَ تَلَثَّمْ وَ لاَ تَحْتَفِزْ وَ لاَ تَفَرَّجْ کَمَا یَتَفَرَّجُ اَلْبَعِیرُ وَ لاَ تُقْعِ عَلَى قَدَمَیْکَ وَ لاَ تَفْتَرِشْ ذِرَاعَیْکَ وَ لاَ تُفَرْقِعْ أَصَابِعَکَ فَإِنَّ ذَلِکَ کُلَّهُ نُقْصَانٌ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ لاَ تَقُمْ إِلَى اَلصَّلاَةِ مُتَکَاسِلاً وَ لاَ مُتَنَاعِساً وَ لاَ مُتَثَاقِلاً فَإِنَّهَا مِنْ خِلاَلِ اَلنِّفَاقِ فَإِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ نَهَى اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْ یَقُومُوا إِلَى اَلصَّلاَةِ وَ هُمْ سُکَارَى یَعْنِی سُکْرَ اَلنَّوْمِ وَ قَالَ لِلْمُنَافِقِینَ «وَ إِذٰا قٰامُوا إِلَى اَلصَّلاٰةِ قٰامُوا کُسٰالىٰ یُرٰاؤُنَ اَلنّٰاسَ وَ لاٰ یَذْکُرُونَ اَللّٰهَ إِلاّٰ قَلِیلاً » .

زراره گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود:هرگاه به نماز مى‌ایستى، بر تو باد که با حضور قلب بدان متوجّه باشى؛ زیرا همان مقدار که بدان متوجّه باشى، براى تو منظور مى‌گردد، و در هنگام نماز با دست، سر و محاسن خود بازى مکن، و با خود گفت‌وگو مکن، خمیازه مکش و دست‌بسته، یا دست‌به‌سینه نماز مگزار که این کار را مجوس انجام مى‌دهند، و دهان‌بند(ماسک) مزن و بر سر دو پا منشین، و فراخ مشو، همچنان‌که شتر فراخ مى‌شود، و بر سر دو پا منشین ، و دو بازوى خود را بر زمین مگستران، و انگشتان را تا نکن ، زیرا همه این‌ها موجب کاستى نماز است.و از روى کسالت، تنبلى، خواب‌آلودگى و سنگینى براى نماز برمخیز؛ زیرا این امور از خصلت‌هاى نفاق است و خداوند سبحان مؤمنان را نهى فرموده از این‌که در حال مستى - یعنى مستى خواب - به نماز ایستند و دربارۀ منافقان مى‌فرماید:«و هرگاه به نماز برخیزند از روى کسالت و تنبلى برمى‌خیزند و عمل خود را به مردم مى‌نمایانند و خدا را یاد نمى‌کنند مگر اندکى»

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج۳،ص۲۹۹
📚 علل الشرائع،ج2،ص358
📚 وسائل الشیعة،ج۵،ص۴۶۳
📚 بحار الأنوار،ج81،ص201


👈محَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ رِبْعِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ یُصَلِّی اَلرَّجُلُ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ أَمَّا عَلَى اَلْأَرْضِ فَلاَ وَ أَمَّا عَلَى اَلدَّابَّةِ فَلاَ بَأْسَ.

محمّد بن مسلم گوید: به امام باقر علیه السّلام عرض کردم: آیا جایز است انسان در حالى‌که روى دهان خود را بسته است، نماز گزارد؟ فرمود: اگر روى زمین باشد، جایز نیست، ولى اگر سوار بر مرکب باشد، اشکالى ندارد.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج3،ص408
📚 تهذیب الأحکام،ج۲،ص۲۲۹
📚 الإستبصار،ج۱،ص۳۹۷
📚 وسائل الشیعة،ج۴،ص۴۲۲

👈و سَأَلَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ: أَ یُصَلِّی اَلرَّجُلُ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ «أَمَّا عَلَى اَلدَّابَّةِ فَنَعَمْ وَ أَمَّا عَلَى اَلْأَرْضِ فَلاَ».

محمّد بن مسلم از امام باقر علیه السّلام سؤال کرد: آیا جایز است شخص در حالى که روى دهان خود را بسته است نماز گزارد؟ آن حضرت فرمود: اگر سوار باشد، آرى. امّا اگر روى زمین باشد (پیاده باشد) نه، جایز نیست.

📚 من لا یحضره الفقیه،ج۱،ص۲۵۵


👈فأَمَّا مَا رَوَاهُ اَلْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ یُصَلِّی وَ یَقْرَأُ اَلْقُرْآنَ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ «لاَ بَأْسَ».

از ابو عبد اللّه صادق (ع) پرسیدم: روا هست که در حال نماز، گوشۀ عمامه‌ام را روى دهان و بینى بپیچم و به قرائت حمد و سوره بپردازم‌؟ ابو عبد اللّه گفت: اشکالى ندارد.

📚 تهذیب الأحکام،ج۲،ص۲۲۹
📚 الإستبصار،ج۱،ص۳۹۷
📚 وسائل الشیعة،ج۴،ص۴۲۳
📚 ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار،ج4،ص242



👈الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلرَّجُلِ یُصَلِّی فَیَتْلُو اَلْقُرْآنَ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ «لاَ بَأْسَ بِهِ وَ إِنْ کَشَفَ عَنْ فِیهِ فَهُوَ أَفْضَلُ» قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْمَرْأَةِ تُصَلِّی مُتَنَقِّبَةً قَالَ «إِذَا کَشَفَتْ عَنْ مَوْضِعِ اَلسُّجُودِ فَلاَ بَأْسَ بِهِ وَ إِنْ أَسْفَرَتْ فَهُوَ أَفْضَلُ» .

از ابو عبد اللّه صادق (ع) پرسیدم: آیا روا هست که در حال نماز دهان بند بزنم و نماز بخوانم‌؟ ابو عبد اللّه گفت: مانعى ندارد ولى اگر آن از روى دهانش کنار بزند بهتر است. من پرسیدم: آیا روا هست که خانم ها نقاب بزنند و نماز بخوانند؟ ابو عبد اللّه گفت: اگر پیشانى خود را براى سجده باز بگذارد، اشکالى ندارد. ولى اگر روى خود را بگشاید بهتر است.

📚 تهذیب الأحکام،ج۲،ص۲۳۰
📚 وسائل الشیعة،ج۴،ص421


⚠️ ماسک زدن هیچ تاثیری در انتقال ویروس و میکروب ندارد و اتفاقا مکانی برای تجمع ویروس مقابل دهان ایجاد می‌کند.در روایات و در پزشکی جدید ،ثابت شده که سرایت بیماری حقیقت ندارد و دستمایه مافیای دارو و پزشکی برای دارو و ماسک و سود بیشتر شده است.از طرفی ماسک باعث کاهش ورود هوا به ریه می شود که می تواند موجب غلظت خون،ضعف و عوارض ناشی از آنها مانند انواع سکته ها شود.از این نظر کراهت یا حتی حرمت ماسک محل توجه هست.




🔵 کانال تلگرام :
T.me/islamiclifestyle_ir

🔶 اینستاگرام :
Instagram.com/islamiclifestyle_ir

نماز با ماسک،حکم نماز خواندن با ماسک،ماسک،نماز کرونا،دهان بند در نماز؛احادیث ماسک،ماسک در روایات،احکام کرونا،نماز خواندن با ماسک،آداب نماز

نظرات (۷)

باسلام و احترام

این روایات در بیان کراهت استفاده از روبند و نقاب در نماز است و حکم مربوطه با ماسک که یک روبند ساده نیست فرق دارد 

ماسک وسیله ای برای عدم انتقال ویروس و تصفیه هواست و با یک روبند ساده متفاوت است. از جهت دیگر باتوجه به شرایط موجود حکم استفاده از ماسک نه تنها مکروه نیست بلکه واجب است زیرا سلامت خود فرد و افراد دیگر را نیز در پی دارد.

کرونا دروغ است. هیچ دلیل علمی به غیر از تبلیغات رسانه ای برای کرونا وجود ندارد

اولا کجای روایت گفته که روبند هست ؟ در روایت هرچیزی که جلوی دهان رو بگیره بیان شده.ماسک باشه یا روبنده یا نقاب یا هر چیزی دیگری فرق نمیکنه.ضمن اینکه ماسک جلوی ویروس رو نمیگیره و حتی ذرات گرد و غبارهای به راحتی رد میشن ،از طرفی ماسک باعث کاهش اکسیژن و غلیظ شدن خون و خطراتی مثل سکته رو داره که اینجوری قططعا حرام هست.

مرحباااااااا بر شما

لطفا بدون تخصص نظر ندهید!
 

متشکر از زحمات شما

با سلام در این خصوص با چند تا روایتی که منبع و سند و متن آن نیاز به تبین و اجتهاد دارد نمینوان فتوا صادر نمود ، اگر شما با ماسک چشکل دارید چرا از روایات و احادیث که سر در نمی آورید مایه میگذارید؟ ولا تقف ما لیس لک به علم ، در این خصوص اجازه بدهید مراجع تقلید که ما احکام را از ایشان بدست می آوریم نظر دهند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی